Zoeken in deze blog

vrijdag 23 maart 2012

De kleuren van het Hindoeïsme

Toen ik met school in de Dew Mandir was, heb ik gezien dat de kleuren in het Hindoeïsme erg belangrijk zijn. De hindoes geloven dat er in elke kleur positieve en negatieve energie zit. Voor bijna elk ritueel is er een speciale kleur.
Zo heb je de kleur wit, dit wordt altijd gedragen bij een crematie of begrafenis. Witte kleding draagt de minste negatieve energie bij zich. En daarom is die kleur bij een crematie het meest gepast. Ook de kleur rood is belangrijk. Dit is de kleur van de godin Durga.


Durga staat voor kracht en onderhouding en de kleur rood dus ook. In de Mandir waren daarom de stoelen en het tapijt rood. Normaal zitten de Hindoes op de grond. Toen het verhaal was afgelopen kregen wat drinken in de keuken. Daar zag je ook oranje stoelen. Als een Hindoe een oranje gewaad draagt weet je dat hij over grote spirituele kennis beschikt. Deze kleur zie je dus vaak bij monniken. Die mogen volgens mij op de oranje stoelen zitten.
Ook als je naar de Mandir gaat moet je speciale kleuren kleding dragen. In de Mandir waren alle schilderijen van goden ook versierd met een soort groenten slingers. Ik denk dat ik nu wel duidelijk heb gemaakt dat de kleuren in het Hindoeïsme heel belangrijk zijn.
Door: Pepijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten