Zoeken in deze blog

donderdag 29 maart 2012

De gemeenschap van een Mandir

Eergisteren moest de hele tweede klas als onderdeel van de projectdagen, naar een mandir, waaronder mezelf. Het was de bedoeling dat we daar met de tram heen gingen. Dus ik ging met een paar vrienden naar de mandir, uiteraard met de tram. Maar dankzij de tram kwamen we te laat. Daarna moesten mijn jaargenoten en ik naar andere bijzondere plekken in Den Haag wandelen en vervolgens bezoeken. Een dag eerder hoorde ik dat ieder een blog moest schrijven (waar ik dus nu mee bezig ben) met ieder een eigen onderwerp. De onderwerpen moesten gaan over dingen van de bezochte plekken. Waaronder dus mijn onderwerp, de gemeenschap van een Mandir.

Allereerst is een mandir een soort kerk, maar dan voor hindoe’s.Een mandir word gezien als een plaats waar men tot rust kan komen, en de aandacht richt op het innerlijk Atma. Maar naast het spirituele en religieuze heeft de Mandir vooral een maatschappelijke functie: het dient namelijk als platform voor verschillende theologische stromingen uit de maatschappij. Elke zienswijze uit welk theologisch oogpunt dan ook kan men terug vinden in de praktische uitvoering van de kerkdiensten. Respect voor elkaar, saamhorigheid, broederschap en verdraagzaamheid zijn de sleutelwoorden die in de harten van elke priester, elke vrijwilliger en elke bezoeker weerklinkt. Alle Mandirs nodigen mensen uit, om deel te nemen aan de diensten en zo positieve Karma op te bouwen.

Door: Sebastiaen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten