Zoeken in deze blog

donderdag 29 maart 2012

De Minaret

Vandaag bracht ik met mijn klas een bezoek aan een moskee. Schoentjes uit, op sokken zeggen ze. Prima. Iedereen doet braaf zijn schoenen uit en gaat in de grote moskee op het tapijt zitten. Alles wat ik daar zag, voldeed niet aan de eisen die Geert Wilders stelde.
Ik zag iets heel moois, en 5 keer per dag naar de moskee lijkt me leuker dan naar de kerk. 5 keer per dag lekker op het tapijt zitten en allemaal gebedswoorden roepen. In plaats van beelden met een kruis en een bloedende man gewoon een portaal met mooi Delfts blauw. Of zoiets. Wilders moet gewoon zijn mond houden. Dit alles zoeft door mijn hoofd en terwijl Thom en Pepijn naast me op het tapijt zitten te klooien, vraag ik: ‘Meneer, wat zijn minaretten?’ De man lijkt even na te denken en zei toen: ‘Nou, vroeger hadden wij nog geen microfoons, dus we moesten roepen.’ Hm. Terwijl de man verder vragen beantwoordt, bedenk ik wat ik daar aan had, en besluit thuis maar wat meer op te zoeken. Het blijkt dat een minaretten van die lange torens zijn die in de hoeken van de moskee staan, met een leuk halvemaantje erop. De meeste zijn rond, en sommige vierkant. Voor ieder wat wils. Daar stonden muezzin op, mensen die moslims 5 keer per dag oproepen voor het gebed. Omdat moslims waarschijnlijk liever hun stem willen bewaren voor het gebed zelf, gebruiken ze nu microfoons. Leuk hoor.

Door: Friso

Geen opmerkingen:

Een reactie posten